Общи Условия

Общи условия за куриерски услуги в България

С тези Общи условия на договора с потребителите на куриерски услуги, включени в обхвата на неуниверсалната пощенска услуга, предоставяни от  Българска транспортна организация  ООД  (вписана в ТРРЮЛНЦ към АВ с ЕИК 205793297, наричана накратко „БТО“ или „Куриер“), и наричани за краткост „Общи условия” (ОУ), се определят правата, задълженията и отговорностите на страните по договора при извършването и ползването им.

Приети с решене №

Параграф 1: Общи Условия

  1. С тези Общи условия на договора с потребителите на куриерски услуги, включени в обхвата на неуниверсалната пощенска услуга, предоставяни от Българска транспортна организация ООД (Куриера), и наричани за краткост „Общи условия” (ОУ), се определят правата, задълженията и отговорностите на страните по договора при извършването и ползването им.
  2. Потребители на неуниверсални пощенски услуги, предоставяни от Куриера, могат да бъдат всички физически и юридически лица.
  3. Потребители на неуниверсални пощенски услуги, предоставяни от Куриера, могат да се запознаят с настоящите Общи условия:

3.1. Във всеки офис на  Българска транспортна организация  ООД, където Общите условия са поставени на видно и достъпно място.

3.2. На електронната страница на  Българска транспортна организация  ООД –

  1. Страните по договора по т. 1 могат да договарят и други условия за предоставяне на неуниверсални пощенски услуги, за което сключват индивидуален договор, неразделна част от който са настоящите ОУ. Ако страните договарят условия за предоставяне на неуниверсални пощенски услуги, които са различни от условията, записани в настоящите ОУ, имат сила първите, макар и вторите да не са заличени.
  2. Договорът за куриерска услуга се счита за сключен с:

5.1. Приемането на пратката от служител на  Българска транспортна организация  ООД от адрес на клиента или в офис на БТО;

5.2. Подготвяне на пратки:

– разпечатва се и се залепва  стикер/товарителница/ върху всеки (в случай, че пакетите са повече от един)пакет от пратката. Условията за приемане  и предаване на пратки, следва да са съобразени изцяло с настоящите общи условия.

  1. Договорът се счита за изпълнен:

6.1. С доставката на пратката на Получателя и изпълнение на допълнителните услуги към нея (ако има такива), удостоверено с подписите на Получателя или упълномощено от него лице и Куриера;

6.2. С връщането към подателите на недоставени пратки;

6.3. С връщане към подателите на недоставените пратки в следните случаи:

– не са потърсени в срока от служебното известие (10 работни дни от изпращане на служебното известие)

– отказ да бъде заплатен наложения платеж

– отказ пратката да бъде получена

– не бъдат открити на посочения адрес след три посещения

– посоченият адрес не съществува или се намира извън пътнотранспортната мрежа на Република България

– получателят е починал

6.4. Във всички случаи посочени в 6.3. подателят е длъжен да заплати извършените услуги от БТО/ Ако той откаже да ги получи в 7-дневен срок от уведомяването му , или да заплати стойността на услугите, пратките стават собственост на БТО. БТО има правото, в качеството си на собственик, да ги продаде на търг или унищожи.

  1. С подписа си върху приемно-предавателен протокол и товарителницата, потребителите приемат, че познават и са съгласни със съдържанието на документите.

В случай че потребителите желаят, могат да получат копие от документа на посочен от тях имейл адрес или на хартиен носител.

  1. За неуговорените в тези ОУ събития и понятия се прилага Законът за пощенските услуги (ЗПУ) и законодателството на Република България.

Параграф 2: Обхват и характеристика на предоставяните услуги

  1. Общите условия се прилагат за куриерските услуги от обхвата на неуниверсалната пощенска услуга, предоставяни от Куриера на територията на Република България чрез пощенската си мрежа.
  2. Куриерските услуги от обхвата на неуниверсалната пощенска услуга са основни и допълнителни, съгласно описанието им в ценовата листа за куриерски услуги на Българска транспортна организация ООД, която представлява неразделна част от тези Общи условия. (в приложение). Основните услуги се делят спрямо дните за доставка, която е между 1 ( един ) и 5 ( пет ) дни, а допълнителните услуги са доставката до врата с асансьор или без асансьор.

Параграф 3: Условия за достъп

  1. Българска транспортна организация ООД гарантира равнопоставен достъп на потребителите до предоставяните чрез пощенската си мрежа куриерски услуги.
  2. Работното време се определя от Българска транспортна организация ООД. Поставя се на видно и достъпно за всички потребители място в представителните обекти, както и на електронната страница на Българска транспортна организация ООД в интернет, с адрес www.bto.bg или чрез директно запитване на email: [email protected]

Параграф 4: Изисквания за качество на обслужването

  1. Българска транспортна организация ООД гарантира опазване на тайната на кореспонденцията на потребителите и изискванията за пощенска сигурност, както по време на извършване на пощенската услуга, така и след това, съобразно изискванията на ЗПУ, Глава VIII, чл. 81; 82; 83 и 84.
  2. Българска транспортна организация ООД предприема всички мерки и действия за охрана и опазване на пощенските пратки, паричните средства, живота и здравето на служителите и потребителите;
  3. Българска транспортна организация ООД гарантира защита на личните данни и съдейства за разкриване на нарушения и престъпления, извършени срещу или чрез пощенската мрежа.
  4. Българска транспортна организация ООД определя задължителните изисквания относно формата, минималните и максималните размери, теглото и начина на опаковане и адресиране на куриерските пратки.

– минимални размери на пратките – 90мм х 140мм

– максимални размери на пратките – 2100мм х 1000мм х 1000мм

– минимално тегло на пратките няма, за такова се приема минималното тегло за таксуване от ценовата листа

– максимално тегло на пратките – 1000кг

  1. Опаковката и затварянето на пратките трябва да бъдат съобразени с обема, теглото и съдържанието им, така че да осигуряват тяхното запазване от повреди.
  2. Българска транспортна организация ООД не приема пратки с неподходяща опаковка, която може да застраши съдържанието на пратката или целостта на другите пратки. В случай че пратката е приета за транспортиране от служител на БТО, същата се счита, че е подходящо опакована.

Параграф 5: Цени и начин на плащане

  1. Българска транспортна организация ООД образува цените на куриерските услуги, които предоставя, като ги предоставя на Комисията за регулиране на съобщенията за сведение в срок от 10 дни преди влизането им в сила.
  2. Всички цени на куриерски услуги, предоставяни от Българска транспортна организация ООД, се включват в ценова листа за куриерски услуги, с която потребителите се запознават чрез:

2.1. Поставяне на видно и достъпно място във всеки офис на Българска транспортна организация ООД;

2.2. Публикация на електронната страница на Българска транспортна организация ООД в интернет, с адрес

  1. Цените на куриерските услуги се заплащат в брой или по банков път, като заплащането следва да се извърши в момента на подписване на документите (параграф 1 точка 7). .

Параграф 6: Условия за приемане и доставяне на куриерски пратки

Условия за приемане:

1.Пратките се приемат/предават, съгласно условията на договора от адрес на Подателя/Получателя или в офис на Българска транспортна организация ООД, в рамките на определено от Българска транспортна организация ООД работно време.

  1. При изпращане на пратка всички данни за получателя се попълват съгласно указанията на подателя, подадени във физическа или електронна форма.
  2. Минималните данни, нужни за коректно извършване на услугата ,за предварително подготвени пратки от клиент са:

– за подател: три имена, ЕГН, телефонен номер и имейл, за пратки с допълнителна услуга наложен платеж; две имена и телефонен номер за пратки без допълнителна услуга наложен платеж;

– за получател: две имена, телефон и точен адрес.

  1. С подписа си Подателят или упълномощено от него лице, потвърждава:

– верността на обявените данни, включително на обявеното съдържание на пратката;

– пълна отговорност, ако са непълни или неверни данните;

– предоставя  лични данни и дава съгласието си за обработването им, необходимо за изпълнение на сключения договор за куриерска услуга, по който е страна;

– че е съгласувал с получател 1 всички допълнителни услуги, съпътстващи основната куриерска услуга, посочени при подготовка на пратка;

– съгласие за манипулиране с пратката му от БТО (БТО има право да:доопакова и/или преопакова пратки, с цел запазване на съдържанието им, за сметка на платеца на услугата;да извършва контролни замервания на пратки ,за установяване на коректното тарифно тегло на пратките и при установяване на различия от предварително обявеното тегло да преизчисли стойността на куриерската услуга, съобразно установеното тегло.);

– и приема, че познава тези ОУ и те са част от договора за куриерска услуга.

Условия за доставяне:

  1. Доставянето на куриерските пратки се извършва до офис на БТО или на адреса на получателя, срещу собственоръчен подпис.
  2. Всяка куриерска пратка се предава на получателя лично или на упълномощено от него лице.
  3. Пратките се доставят на лицето, посочено като получател, на негов родител или законен настойник, ако е малолетно или непълнолетно, или на упълномощено от получателя, или законния му представител лице.
  4. При отсъствие на получателя на адреса, след съгласуване с него се предават на лице, което се е задължило пред БТО да му я предаде /напр. лице от домакинството на получателя, друго лице, което във времето на доставката се намира на адреса на получаване, портиер, охрана, деловодство при адрес на получателя в жилищна или административна сграда и др. подобни/.
  5. Получателите на куриерски пратки могат да упълномощават други лица да ги получават писмено или с разпореждане. В тези случаи пратката се доставя на упълномощеното лице срещу представен документ за самоличност.
  6. В случай че пратки са доставени на друго лице, посочено от получателя, БТО не носи отговорност след момента на предаването им.
  7. В случай на липса на коректни и пълни данни на подател при пратки с допълнителна услуга “наложен платеж”, БТО си запазва правото да не изплати наложения платеж, до идентифициране на клиента; БТО ще изплати сума от наложен платеж само ако идентифицира клиента чрез документ за самоличност.

Срокове на доставка:

  1. БТО се ангажира с доставка на всяка пратка в сроковете, упоменати в договора между двете страни, в случай че посочените от подателя данни за получателя са пълни и верни.
  2. Конкретните срокове за доставка са упоменати в ценовата листа и са неизменна част от нея.
  3. Сроковете за изплащане на “Наложен платеж” са еднакви с тези на куриерска доставка и започват да текат от първия работен ден, следващ предаване на пратката на получател и събирането на сумата от наложения платеж.

Параграф 7: Забранени предмети и вещества

  1. Наркотични, упойващи, психотропни и отровни вещества
  2. Оръжие, боеприпаси, пиротехнически изделия, взривни, запалителни или други опасни вещества или предмети.
  3. Предмети и вещества, които поради своето естество или опаковка представляват опасност за живота и здравето на служителите на БТО или на други лица, или могат да замърсят, или да повредятдруги пратки и съоръжения.
  4. Религиозни материали на забранени или нерегистрирани в страната секти и организации.
  5. Движими паметници на културата, за които няма издадено разрешение или сертификат.
  6. В пратки, с изключение на пратките с обявена стойност, не се допуска поставянетона монети, банкноти, парични знаци, чекове за пътуване, предмети представляващи ценност за подателя,платина, злато, сребро, обработени или необработени скъпоценни камъни и други ценни предмети.
  7. Не се приемат пощенски пратки, които съдържат животни и нетрайни биологични вещества,включително диагностични образци, ако опаковката им не отговаря на изискванията, определени в български нормативен акт, в Правилника за писмовните пратки и в Правилника за пощенските колети на Всемирния пощенски съюз.
  8. При съмнение за поставени забранени предмети или вещества в пощенските пратки, БТО изисква от подателя съгласие за извършване на проверка. В случай на отказ пратката не се приема.
  9. Когато има достатъчно основание да се счита, че приета пощенска пратка съдържа забранени предмети или вещества, БТО задържа пратката и след съгласуване с извършващия проверка, изисква от подателя или получателя писмено съгласие за отварянето и. При отказ или при липса на отговор извършващият проверка уведомява съответните компетентни държавни органи за разпореждане на следващи действия.

Параграф 8: Права и задължения

  1. БТО е задължена да:

1.1. Да предоставя своите услуги при условия на равнопоставеност на потребителите

1.2. Да постави на видно място общите условия, ценовата листа за услугите, изискванията относно размери, тегло и начин на опаковане, забранените предмети и вещества

1.3. Да изпълни заявената от потребителя услуга с параметри на качеството, определени в тези Общи условия.

1.4. Да изпълнява допълнителни разпореждания на Подателя, преди пратката да е доставена, ако те са изпълними  не нарушават организацията на работа и не уронват престижа на Куриера.

1.5. Да спазва изискванията за защита на личните данни при извършването на предоставяните услуги.

  1. БТО има право да:

2.1. Организира и изпълни по свое усмотрение приемането, обработката, транспортирането и доставката на пратките, използвайки маршрути, транспортни средства или подизпълнители, които намери за оптимално и целесъобразно.

2.2. Доопакова и/или преопакова пратки, с цел запазване на съдържанието им, за сметка на платеца на услугата;да извършва контролни замервания на пратки, за установяване на коректното тарифно тегло на пратките ,и при установяване на различия от предварително обявеното тегло да преизчисли стойността на куриерската услуга, съобразно установеното тегло.

2.3. Да извърши проверка или да уведоми съответните власти при съмнение относно обявеното съдържание на пратката.

  1. Потребителите са длъжни да:

3.1. Се съобразяват с изискванията за форма, тегло, размери и начин на адресиране.

3.2. Подават пратките с опаковка и затваряне, съобразени с обема, теглото и съдържанието им, така че да осигуряват тяхното запазване от повреди, като всички следствия от неизпълнение на това са за тяхна сметка, риск и отговорност

3.3. Не поставят забранени предмети и вещества в куриерските пратки.

3.4. Съгласуват с получател всички допълнителни услуги, съпътстващи основната куриерска услуга, които посочват при подготовка на пратка.

3.5. Подателите носят отговорност за всички вреди, причинени от съдържанието на техните пратки на имуществото/служителите на БТО или на други пратки/лица. Отговорността е на подателя и е в размер на понесените от куриера загуби или изплатените обезщетения.

  1. Потребителите имат право да:

4.1. Получават информация по достъпен начин относно ОУ, ценовата листа за куриерски услуги, изисквания относно формата, минималните и максималните размери, теглото и начина на опаковане и адресиране на куриерските пратки, работното време на обекта.

4.2. Правят рекламации в случаи на повредени, липсващи, унищожени или ограбени пратки, при неспазване сроковете на доставка и да получат съответно обезщетение.

4.2.1. За всички доказани рекламации следва да бъдат изплатени обезщетения в размера на настъпилите липси и повреди.

4.3. Се разпореждат с пратките до момента на връчването им на Получателя, в качеството си на техни законни притежатели и разпоредители, като се задължават да поемат всички разноски на Куриера по изпълнението на разпорежданията.

Параграф 9: Рекламации и обезщетения

  1. Рекламация към БТО може да бъде подадена във връзка с непълно, неправилно или забавено изпълнение на съответната услуга както и при нарушена опаковка на транспортираната стока.

1.2. Всички случаи, в които потребителите считат, че са нарушени правата им съгласно тези ОУ.

1.3. В случаите на липсваща пратка, част от пратка или повредена пратка БТО съставя констативен протокол, който прилага като част от процедурата по рекламационното производство.

1.4. Рекламации и обезщетения с конкретни размери и срок за изплащане на обезщетения са счетени за основателни рекламации за забавени, изгубени, изцяло или частично повредени  или ограбени пратки и колети както и върнати пратки и колети, когато липсват мотиви за недоставянето им и невръщане на сумата от наложения платеж на подателя.

  1. Право на писмена рекламация имат:

2.1. Подателят или получателят на пратката

2.2. Срокът за предявяване на рекламацията е шест месеца, считано от датата на приемане на пратката.

2.3. БТО проучва всяка рекламация в срок от един месец за вътрешни пратки и три месеца за международни пратки, като има задължението писмено да уведоми рекламанта за резултата.

2.4. Ако рекламацията е отхвърлена изцяло или частично, или е оставена без отговор в срока по Параграф 9 точка 2.3., рекламантът може да отправи писмено искане пред Комисия за Регулиране на Съобщенията (КРС) за становище по спора.

2.5. Ако рекламацията е отхвърлена изцяло или частично, или е оставена без отговор в срока по Параграф 9 точка 2.3.,рекламантът може да предяви иск пред съда, без да е необходимо да спазва преди това Параграф 9 точка 2.4. Искът пред съда за решаване на спора, може да се предяви и след прилагането на разпоредбата от Параграф 9 точка 2.4.

2.6. В случай при приемане на пратката от получателя с приемно-предавателен протокол, с който се заявява чрез подпис на получателя, че пратката е получена без забележки, то получателят губи своето бъдещо право на рекламация.

3.Канали за регистриране на рекламации

   3.1. Офис на БТО.

   3.2. Телефонно обаждане на обявения на уеб сайта на БТО телефон за        рекламации.

4. БТО не носи отговорност:

   4.1. Куриерът не носи отговорност за повреждане или унищожаване на пратки настъпило в резултат на непреодолима сила.

   4.2. Когато пратките не е възможно да бъдат издирени, поради унищожаване на служебните документи за тях от непреодолима сила.

   4.3. За пратки съдържащи забранени предмети или вещества

   4.4. Ако подателят на пратката е посочил непълен/неточен адрес или телефон за връзка с получателя, куриерът не е обвързан с предварително обявения срок на доставка на пратката

   4.5. Поради непълен или погрешен адрес, което обстоятелство не е било известно на пощенския оператор, куриерска пратка е доставена на друго лице.

   4.6.При всяко забавяне или невъзможност за изпълнение на задълженията си, ако това изпълнение е възпрепятствано или забавено от причини  породени от непреодолими природни явления, стачки, бунтове, война, които се установяват от съответните компетентни органи.

   4.7. Когато повреждането или унищожаването на куриерските пратки е настъпило по вина на подателя или произтича от естеството на съдържанието на пощенските пратки

   4.8. За куриерските пратки, съдържащи забранени предмети или вещества, които по тази причина са били конфискувани или унищожени от компетентните органи по установения ред.

   4.9. Когато подателите или получателите на пратки не са предявили писмена рекламация  в срока по Параграф 9 точка 2.2.

5. Обезщетения

    5.1. БТО дължи обезщетение на получателя и/или изпращача в случай на: загубени, ограбени или повредени изцяло или частично пратки, върнати пратки, когато липсват мотиви за недоставянето им.

   5.2. Обезщетения при пратки с обявена стойност:

   5.3. Обезщетения са дължими от куриера по рекламационни искания са съответстващи по размер на обявената стойност на пратката.

   5.4. За Обявена стойност на пратката се приема стойността, посочена на товарителницата, подписана от куриера и подателя на пратката. При остойностяването се прилага принципа – Стойността на стоката е стойността, с която би могла да се възстанови. При различия във възможните стойности за възстановяване се приема най-ниската.

   5.5. Обезщетението по рекламации, касаещи липса или повреда на част от съдържанието на куриерска пратка с обявена стойност, се определя от куриера и е в размер на действителната стойност на нанесената щета, но не повече от обявената стойност.

   5.6. При настъпване на рекламационно събитие по пратки с обявена стойност, за които се установи, че заявените от подателя данни, записани в товарителницата на куриера са неверни, БТО си запазва правото да не изплаща пълния размер на обявената стойност на пратката.

   5.7. Обезщетения при пратки без обявена стойност:

   5.8. Обезщетението по рекламации, касаещи забавено изпълнение на куриерската услуга, липса или повреда на част от съдържанието на куриерска пратка без обявена стойност, се определя от куриера и е в размер на действителната стойност на нанесената щета, но не повече от два пъти стойността на куриерската услуга.

   5.9. Обезщетението по рекламации за загубена, повредена, ограбена или унищожена на куриерска пратка без обявена стойност се определя от куриера и е в размер до два пъти стойността на куриерската услуга.

6. Срокът на изплащане на обезщетения от страна на куриера е в рамките на един месец от датата на подписаното двустранно споразумение между куриера и клиента за размера на приетия от куриера рекламационен иск. Споразумението се изпраща до клиента от куриера, ведно с уведомителното писмо за приключване на рекламацията.

7. При изплатено обезщетение от куриера, равно на стойността на съдържанието на пратката, по рекламация на клиента, то става собственост на куриера. клиентът се задължава да го предаде на куриера преди изплащане на обезщетението, описано в двустранното споразумение.

8.Наложен платеж:

   8.1. Сроковете за изплащане на “Наложен платеж” са еднакви с тези на куриерска доставка и започват да текат от първия работен ден, следващ предаване на пратката на получател и събирането на сумата от наложения платеж.

   8.2. Условията за изплащане на обезщетения във връзка с неизпълнение на наложени платежи са еднакви с тези при пратки с обявена стойност;

Параграф 10: Решаване на спорове

Споровете между клиентите и БТО се решават на база добро партньорско сътрудничество, чрез преговори и допълнителни споразумения. Ако съгласие не бъде постигнато, всяка от страните може да поиска съдействие от Комисия за регулиране на съобщенията, други компетентни органи или да отнесе спора за решаване пред компетентния български съд.

Българска транспортна организация ООД с ЕИК: 205793297 има регистрация за извършване на неуниверсални пощенски услуги с удостоверение №0236/15.07.2020г.